Quantcast

Zon, zonnebank of vitamine D-supplement?

15-07-2017

2017-07-15

UV-straling hebben we nodig voor de aanmaak van vitamine D. Daarvoor is zonlicht nodig. Maar ook onder sommige zonnebanken maak je vitamine D aan. De Belgische Hoge Gezondheidsraad wil zonnebanken echter verbieden omdat de kans op huidkanker te groot is. Maar wat betekent dat voor vitamine D?

Vitamine D uit zonlicht
Vitamine D is nodig voor sterke botten en tanden, het zorgt voor een goede werking van de spieren en is belangrijk voor de weerstand. Genoeg reden dus om hier dagelijks genoeg van binnen te krijgen. Ongeveer één derde deel  van de vitamine D die we nodig hebben halen we uit onze voeding (zoals vette vis of boter of halvarine). Het overige deel halen we uit zonlicht. Als we tenminste elke dag buiten komen tussen 11 en 15 uur, met de handen en het gezicht onbedekt.

Supplementen zijn een goed alternatief
Onder de zonnebank kun je vitamine D aanmaken.Tenminste, als de zonnebank waar je onder gaat ook UV-B straling levert. Dat is de straling die onze huid kan gebruiken om vitamine D aan te maken. Tegenwoordig gebruiken veel zonnestudio’s lampen die naast UV-A straling ook UV-B straling afgeven. Hoeveel UV-B straling de zonnebank levert, verschilt per zonnebank. Maar door het gebruik van de zonnebank neemt ook het risico op huid- en oogkanker toe. Kom je niet voldoende buiten of heb je een tekort aan vitamine D dan is een supplement een goed alternatief om je vitamine D aan te vullen.

Hoeveel vitamine D?
Omdat niet iedereen genoeg vitamine D aanmaakt in de huid, adviseert de Nederlandse Gezondheidsraad een aantal groepen extra vitamine D te slikken in aanvulling op de voeding. Voor de meeste van deze groepen is dit 10 microgram per dag. Alleen mannen en vrouwen boven de 70 jaar wordt geadviseerd 20 microgram per dag te slikken.

Bron

305